APRENDRE A VIURE JUGANT

Des del Casal Infantis us deixem una breu reflexió sobre un estudi realitzat per l’Oriol Ripoll, sobre l’anàlisi de contes sobre el joc, escrit per nens i nenes.

Des d’aquest estudi, s’enfoca el joc com a part de la història de totes les cultures del món, des de sempre. Cada infant juga de manera separada i diferent, inclòs els adults juguen diferent que els infants, perquè?

Partint amb aquesta reflexió, el concepte de joc no pot quedar-se només en un aspecte teòric, si no s’ha de profunditzar i ser conscients que Jugar permet posar en marxa diverses habilitats i competències. És un recurs excel·lent per poder treballar-se, desenvolupar-les i adquirir nous coneixements.

 

  • En el joc s’hi observen diferents ingredients:

-Diversió: Hi ha vàries definicions, segons Raph Koster la diversió és tot el que el nostre cervell admet com a bo, l’oposat de la diversió és l’avorriment i ens avorrim quan un joc deixa d’ensenyar-nos alguna cosa.

-Conte: Juguem per créixer. Per a cada persona, el concepte de diversió és diferent.

-Educadors/es: Tenint en compte el punt anterior, és essencial observar i conèixer la manera de divertir-se de cadascú.

-Una fita: És important utilitzar el joc com a eina educativa. Com esmenta l’autor Horaci, gaudir és una manera d’entendre l’educació, jugar per millorar els resultats acadèmics. Jugar per aprendre a relacionar-se i comunicar-se amb les persones i l’entorn inclòs amb diferents cultures, sense saber inclòs l’idioma.

Aprendre a guanyar i a perdre, posar-se d’acord. Qui no sap perdre, no sap jugar.

 

  • El joc des de la nostra societat

Transformant el joc podem modificar la nostra societat. És important fomentar el joc lliure, tenint en compte que normalment, qui decideix l’espai d’on es juga és la persona adulta i no els mateixos jugadors, per això és important fomentar la independència a l’infant a l’hora de prendre decisions sobre on i com es juga.

Cada tipologia de joc aporta alguna cosa diferent, a través d’aquest estudi, els infants expliquen que donen molta importància al joc tradicional i al joc de taula. S’estudia que s’hauria de treballar en el repertori de jocs de taula, fomentar la innovació, tenint en compte que solen jugar a jocs de taula tradicionals. La tasca dels adults en l’àmbit seria enriquir el repertori, ajudar a triar, gestionar el temps i les situacions, ser-hi present, generar experiències d’aprenentatge.

En els contes dels infants no es parla de la presència dels adults quan es juga, és important que els adults hi siguem per dur a terme diferents funcions: Jocs, valors i aprenentatges.

 

 

Esperem que us sigui d’utilitat i d’interès!

Bona setmana! 🙂